Thursday, October 29, 2009

Apa la prob aku nih????? Part 2

Hari tu kan aku fenin berhari2.. (HERE)
Guess wat?? I was diagnosed to have astigmatism!!!
Bunyi macam dasat gler kan. Tapi tak de pape pon =p
It is juz an optical defect. Not a serious defect of course.

Astigmatism = optical defect in which vision is blurred due to the inability of the optics of the eye to focus a point object into a sharp focused image on the retina -Wikipedia-

Petang tu aku pon pi la kedai spec untuk check mata aku after suggested by doc kt klinik aku. The optician cakap mata aku ni terlalu letih untuk wat keje yg perlukan tumpuan macam membaca or ngadap computer. So dier suggest aku wat spec la. Then aku tanya la. Kalo wat spec fenin aku ni akan hilang tak? Dia cakap mungkin. But it takes time. Da tgk2 la spec yg ada kt kedai tu. Banyak gak try macam2 jenis frame. Tapi end up aku cakap later la aku datang lagi (mesti dia bengang jek.. ahaks). Well.. jangan salahkan aku yer miss optician. Tak de satu pon design kt ctu yg aku berkenan! Terus jek shoot balik umah.

Masa tengah pam susu dalam paler ni tak habes2 fikir. Btol ke apa yg optician tu cakap. Untuk clear up everything aku decide nak dapatkan 2nd opinion pasal aku nyer condition ni. Lepas jek pam aku round2 pekan kangar yg tak besar mana tu. Staf aku cakap depan mahkamah ada satu kedai spec. Tengok2 tutup plak. Round lagik cari. Pastu terjupela satu kedai ni dekat ngn kedai Anakku. Lagi kecik dari kedai yang 1st aku pegi tu. Rasa berbelah bagi plak nak masuk. Takut keciwa ngn explanation dier. (I need a strong explanation kay..) Tapi aku masuk gak. Da sampai kan. Aku cakap la nak check mata. Malay girl ni tanya la pnah check kat cni ke tak. Dier tanya gak pakai spec ke tak. Mestilah tak pnah. (I used to have a very clear vision before. Sekarang tidak lagi!!) Pastu budak tu siap minta IC lagi untuk registration. Biar btol??

Mata aku di check oleh sorang chinese lady ni. Macam besa la. Guna mesin yang serupa jek macam kedai yg 1st aku pi tu. Tak pe2. Yg penting explanation dier nanti. Ingatkan da habis. Tengok2 check kat mesin lain plak. Mesin ni lagik detail. Dier suh baca huruf kt slaid yg betukar2. Ada gk slaid huruf atas background merah n hijau. Macam nak test buta warna plak. Hahaaa.. Pas sesi test mengetest selesai dia pon explain la. Time ni la aku blajar vocab baru. ASTIGMATISM! Ha?? Pardon? Apa tu?? Bler dier cakap fatigue eyes baru paham. Explanation yg lain sama jek macam 1st optician tu. Dia kata nak buat spec boleh tak nak buat pon bleh. Tapi dia recommend suh buat tapi tak payah pakai all the time. Pakai untuk reading, driving and computing jek. Nak buat sekarang ok nak buat lenkali pon x pe. Yg penting, aku puas hati ngn explanation dier. Lagi padat dan konkrit kay walopon intipati yg sama. (Perghh.. intipati tu!) Lagi satu yg aku nak bagi kredit kat kedai ni dia simpan result check mata tu as reference in the future. Dats y kena register sebelum check. Sebelum balik dia bagi brochure pasal anti-fatigue lenses by essilor. Tak pnah tau pon ada lense yg macam ni. Lps godek2 internet pasal ni aku sangat la terberkenan. (Miss Optician, Good marketing strategy!) Anyone pnah dgr pasal lense ni tak?? Memang sangat ok ker???

Setelah fikir dan fikir dan discuss ngn hubby aku decide nak wat spec. Penting untuk driving kay. Pastu tatau plak nak pilih yg macam mana. Full frame, half frame or frameless??

Aku sangat berkenan ngn spec pompuan ni.. Bentuk perfect! Tapi tatau la kalo seswai ngn aku ke tak..
Gambar dari brochure essilor

Frameless cani pon admire gak. Ke sebab pompuan ni yg cun sebab tu nampak perfect je spec tu

Gambar dari essilor.com

Pape pon kna try dlu. Yg sure aku memang tak suka half frame. Look weird. Nampak macam sumthing hanging kt muka aku.

2 comments:

  1. aku ni dh pakai spec since i'm 12 years old.aku mmg astig.tahap paling tggi.dah tu mata sblh kanan ja yg prob.penah pakai semi hard lense dlu(contact lense).ms tu lense tu cost bout rm200 each.apapn pakai spec lg ok.klu stakat pakai 4 driving better amik yg biasa ja.len la klu permanent cm aku ni.msti pilih yg stylo..haha.i like!!

    ReplyDelete
  2. anonymous: walopon pakai untuk driving jek nak gak yang stylo mylo ni. Tapi tu la. Show me the money!!!!

    ReplyDelete