Tuesday, December 15, 2009

9 bulan..

Hari ni genap umur ilham 9 bulan.
Ilham masih belum merangkak jauh sekali bertatih. Masih menyulur gitu. Tapi dah terjun katil pon hari tu. Sesak nafas mama ilham masa tu. Sib baik tak de pape. Tapi bler mengenang saat ilham terlentang atas lantai tu rasa bersalah tetap menyendeng2. Sedih beb. Yup.. Some says his progress a bit slower. But at the age of 9 months dah macam2 suku kata kuar dari mulut dier. Kalo dulu umur bawah 4 bulan kalo nak susu ilham sebut adidii.. Sekarang mama. And the latest one yang aku notice naa neee nee. Macam nak nenen plak bunyinyer.

Ilham semakin pandai melagukan mama. At the right time and place.! Bler nak susu- mama. Bler terjaga dari tido aku tak de kat sebelah- mama. Bler orang yang ilham tak biasa nampak nak dukung- mama. Bler dah boring main sorang2- mama. Ilham buat aku rasa diri ni penting dan special. The worst part is I always miss him! Tengah wat keja kat opis tingat ilham. Amek ilham lambat dari umah bbsitter sebab kuar pi pasar malam ngn hubby tingat ilham. Balik umah during lunch hour hari Jumaat tingat ilham. Kuar berdua2an ngan hubby pi kenduri tingat ilham. Ilham.. Ilham.. Ilham.. Perghhh..asik ingat ilham jek. It's killing me!

Ilham juga da pandai imitate certain things. Macam bunyi batuk dan 2-3 bunyi yg dibuat2 dari mulut. Ilham dah faham kalo orang hulur tangan=nak dukung. Ilham juga akan palingkan muka kalo tak nak makan dah or tak nak kat orang tu.

Ilham starts solid food at the age of 6 mo with blended plain rice porridge. He used to like it. Namun sejak demam masa umur 6 bln 2 minggu ilham refuse rice porridge. Then aku switch to Nestle Cereal yg plain tu. That was the biggest mistake i've made. Ilham tak nak langsung makan bubur nasik walopon demam dier da recover masa tu. Frust tak hengatnyer. Asik nak makan nestum jek. Aku cuba variety kan rice poridge tu dengan carrot dan kentang. tapi dia refuse jugak. Then at the age of 8 months aku try bagi sket moi sup yg aku makan. Aku bagi moi jek without the sup. Yer la. Sup kedai banyak letak pak ajinomoto ngn garam. So its a big NO for him. Then start bagi ikan ngan ayam kat dier. Dengan happynyer dia makan. Tak banyak. Tapi aku dah puas hati. At least dia tak la ngadap nestum jek. Time tu aku introduce jugak ikan bilis ngan buah. Sumer pon dier telan.

Ari tu aku beli buku 'When And What To Feed My Baby'. Aku cari buku ni sejak ilham umur 4 bulan. Baru sekarang dapat. Asik tak de stok jek. Aku beli dr MLO. Macam2 resipi untuk baby ada dalam tu. Good to try. Tapi bler nyer nak try tah la. Muahahaaa... =p Aku beriya2 cari buku ni sebab banyak review yang bagus dari orang. Tapi bler go thru sekali aku rasa most of the recipes biasa2 jek. Bleh dapat kat internet pon. But when it comes to book, no regret if to have it for the sake of knowledge. Kann.. kann..

Semoga anak mama terus membesar dengan sihat dan sentiasa berada di bawah lindungan dan rahmat NYA.

2 comments:

  1. dah 9 bulan... cepat jer kan... tak lama lg Nur Ilham lak... 28/03.. huhuhuhu...

    ReplyDelete
  2. dear.. my ilham dah 10 bulan .. pon belum merangkak lg .. duduk pun br stabil.. yg dia tau gaduh dgn kakak dan jerittt!!!.. hehe.. same nama anak kite erkk..

    ReplyDelete